dinsdag 27 april 2010

Dag 2 van de conferentie

Much is happening in the world of federated collaborations platforms and tools. This session will feature experts from three perspectives providing the latest news on: 1. The COmanage platform and its use of federated technologies 2. SURFnet’s eduSocial: federation style social networking 3. Google Apps for Education and how it can be used to support collaboration.

De slides zijn te vinden op: http://events.internet2.edu/2010/spring-mm/

Drie verschillende maar samenhangende onderwerpen: COmanage, COIN en Glean.

COmanage is een federatie-initiatief uit 2007 en wordt tot op de dag van vandaag doorontwikkeld. De presentatie gaat in op de ontwikkelingen die COmanage doormaakt en waar op dit moment voor hen de speerpunten liggen.

Niels van Dijk van Surfnet gaat in op COIN (COlaboration INfrastructure) een project van Surf. Niels gaat vooral in op nut en noodzaak van social software en de eduvariant daarvan: EduSocial.
Om te onthouden: in mei 2009 maakten 800.000.000 mensen gebruik van enige vorm van Social Software zoals Facebook, Hyves, Yahoo etc. Niels verwijst naar produceten als Sakai, Alfresco, Liferay en Igoogle.

Uitdaging is de koppeling tussen de OpenSocial identiteit en de EduSocial identiteit.

Voor meer info: www.surfnet.nl/coin en de Open Social Enterprise Whitepaper

De lezing (virtueel) van Susan Gautsch had een meer praktische dan technische insteek. Zij hebben Google Apps een centrale plaats gegeven in hun GLEAN-project. Zie: http://bschool.pepperdine.edu/glean of http://tinyurl.com/abousglean).

Susan schetst een beeld waarbij de enterprisetools over de jaren heen een geringe groei in kwaliteit laten zien terwijl de consumertools een soort boost maken. Als voorbeeld: Blackboard heeft een grote installed base en goede kwaliteit. Daarentegen staat een grote schare aan web2.0-tools die nog (te) weinig gebruikt worden. De uitdaging is nu hoe je deze web2.0 tools in je leer- en werkomgeving kunt krijgen. Pepperdine University hebben dat gedaan en zien nu dat hun enterprise-tools, na de implementatie van bijv. Google Apps een kwaliteitsslag hebben gemaakt en weer in lijn zijn met de ontwikkeling van de consumertools.

Zeker aan te bevelen de slides van Susan nog eens na te zoeken op de site van Internet2 Spring Meeting.


General Session door de CTO van Barack Obama Aneesh Chopra: "Innovation for America".

Deze presentatie is gestreamed en dus na te zien op de site.

Aneesh schetst kort de razendsnelle ontwikkelingen van ICT en de shift die dat teweeg brengt in de maatschappij. Denk daarbij aan globalisatievraagstukken met als voorbeeld het effect van ICT op mensen die leven van minder dan 1$ per dag in China en India.

"Obama's visie op ICT"
- Pleidooi voor een sterke infrastructuur en dan niet alleen in de klassieke termen als wegen en spoor maar zeker ook ten aanzien van ICT-infrastructuur,
- Cloud computing als enabler voor economische groei en verhoogde efficiency,
- Gebruik van voortschrijdende technologie om ook bij mensen thuis zaken te veranderen in de zin van:
* meer en betere opleidingsmogelijkheden,
* minder ziekte (bijv. de teledokter via video conferencing),
* meer veiligheid,
* meer duurzaamheid.
- Reductie van de bureaucratie bij (ICT-)ontwikkelingen. Geen dikke RFC's en grote projecten meer maar agile-ontwikkelingen met (razend)snelle resultaten,
- Het bieden van volledige openheid van rapporten en kengetallen zodat er echt mee gewerkt kan worden. Alle data is aanwezig maar wordt niet ontsloten!
- Pilot bij MIT met prijzengeld om snelle innovatie te bevorderen leidt tot concrete resultaten,
- Onderwijs: Laat studenten zelf hun killerapps ontwikkelen.

Obama zet voor dit alles ook Social Software in als Twitter en Facebook: hij wil zo zeer snel heel veel mensen bereiken en mobiliseren. Waar Roosevelt de radio gebruikte om het volk te bereiken doet Obama dat met Social Software.

Aneesh besluit met een case rond de ramp met Haiiti: door gebruik te maken van bestaande (grotendeels publieke) voorzieningen is in korte tijd de hulpverlening door wereldwijze initaitieven op gang gekomen. Alle ingredienten waren aanwezig, moest alleen geinitieerd worden.

Ik vond de presentatie zeer de moeite waard.


Cloud Computing in a End-toEnd-Perspective

Session AbstractVet
Over the past few years, cloud computing and virtualization have become mainstream, as campuses and service providers alike strive to optimize IT costs and leverage existing IT resources. The adoption of virtualization techniques and subsequent deployment of a variety of cloud types and cloud services has resulted not only in substantial cost savings for adopters, but also new service opportunities for cloud and service providers. This panel will discuss the technology requirements and hurdles of providing virtual bandwidth and computing resources from a cloud provider and service provider perspective as well as discussing the advantages and pitfalls faced by a campus utilizing cloud computing resources. Panelists: Randy Frank: Internet2 Brian Miller – Davenport University Chris Liou – Infinera Google/Microsoft – Pending invitation Moderator: Don Welch - Merit

Helaas. De vier sprekers hadden elk een slide en wilden in dialoog met de zaal de tijd invullen. Is niet gelukt.

Two Use-cases for HD Videoconferencing in Health Care

Session Abstract
The first of April 2009 SURFnet launched SURFcontact. SURFcontact is a HD (high definition) videoconference service for health care, education and research. After a short introduction into the SURFcontact service we will focus on two use-cases for HD videoconferencing in health-care. In this presentation we will not focus on the technical details of the videoconferencing service, but show how HD videoconferencing is applied in health care. The first use-case will focus on the usage of HD videoconferencing to support cancer treatment by support of oncological specialists. Facilitation of oncological consultancy services was, up until a few years ago, always performed by arranging transport and meeting venues for oncological specialists. Time spent in transporting medical specialists is very expensive and travelling in general can be uncomfortable for specialists. HD videoconferencing can save a lot of money and discomfort. The second use-case will focus on the usage of HD videoconferencing to support knowledge exchange by ear, nose and throat specialists during surgical procedures.

Aan de hand van twee cases liet Roland zien wat de voor- en andelen zijn van het gebruik van VC-techniek in de gezondheidszorg. Hij gaf een tweetal praktische voordelen. In de eerste stond feitelijk collaboration centraal bij 8 kankercentra in Nederland. In de tweede case werd VC gebruikt tijdens een operatie. Op afstand konden collega-artsen de ingreep volgen, vragen stellen en feedback geven. Na de ingreep werd deze geevalueerd ook via VC. Volgens Roland zijn er steeds meer redenen om op deze manier te werken:
- de vergrijzing, dus meer mensen die een medische ingreep behoeven,
- de vergrijzing, dus steeds monder mensen om de ingrepen uit te voeren,
- de "eis" van meer en betere zorg,
- maar ook het fileprobleem maakt mobiliteit en flexibiliteit onder artsen minder,
- de techniek verbetert steeds meer.

Duidelijk is dat deze manier van werken in de gezondheidszorg ook op andere gebieden zeer eenvoudig toepasbaar is. Onderwijs is er daar een van.....

InCommon Grows Up
Session Abstract
InCommon continues to grow, in numbers of participants, range of services offered, and variety of member organizations. In response it must grow in other ways: funding model, technical sophistication, expectations for participants, outreach to vendors. Kevin Morooney and Jack Suess from the InCommon Steering Committee will provide the vision and get your feedback.

InCommon, vergelijkbaar met "onze surffederatie", expandeert. Het heeft nu 220 instellingen en de verwachting is dat dat eind van het jaar 300 zal bedragen. Daarvan zijn nu 154 universiteiten met in totaal 4 mln gebruikers. Daarnaast participeert een groot aantal bedrijven, musea en laboratoria.

Er wordt een beroep gedaan op de instellingen om maximaal van InCommon gebruik te maken en niet zelf teveel energie te steken in maatwerkoplossingen. Surfnet wordt (weer) als voorbeeld genoemd. In Nederland worden bedrijven verwezen naar Surfnet om daar, via de federatie, koppleingen te realiseren. Dat is in de US nog ondenkbaar maar wel het wenkend perspectief voor InCommon.
De groei die InCommon doormaakt vraagt ook aanpassingen in hun businessmodel. Daarbij gaat men er nu vanuit dat InCommon geleidelijk zal ontvlechten van Internet2 en als zelfstandig orgaan verder zal gaan. Hier trekt men nog minimaal 3 jaar voor uit. Ook financieel zal InCommon op eigen benen moeten staan. De focus van InCommon blijft het HO in de US.

Conclusie: InCommon wordt volwassen, moet zich zowel in- als extern blijven ontwikkelen en de verbinding zoeken met de instellingen die nog niet verbonden zijn met InCommon.

1 opmerking:

  1. GLEAN-project is te vinden onder:
    https://sites.google.com/a/pepperdine.edu/aboutglean/

    BeantwoordenVerwijderen